Het huidige gebrek aan zekerheid over de aanhoudende pandemie en de toekomst daarna is fnuikend voor onze ondernemersgeest gericht op groei. De algemene uiting van de zekerheidsbehoefte vormt de optelling van opgelegde regels, richtlijnen en maatregelen vanuit de overheid. Opgelegde regels zijn helaas meestal gericht op de korte termijn en maken het werken en groeimogelijkheden nu haast onmogelijk. Bovendien maken de maatregelen en het verstrekken van langdurige overheidssteun bedrijven steeds kwetsbaarder en afhankelijker. Door het langdurige aanhouden van de pandemie mijden banken nu ook meer en meer het risico bij de vraag naar bedrijfskredieten. Met deze vanuit de banken gezien logische opstelling doden we echter wel de mogelijkheden voor noodzakelijke creativiteit die we straks hard nodig hebben voor een nieuwe start in de post-pandemie. Daarom zullen we zo’n reactie op de crisis zoveel mogelijk moeten mijden om alle ruimte te geven aan een nieuwe startmogelijkheden en de groei die hopelijk snel komen gaat. Daarbij zal blijken dat alle creativiteit nodig zal zijn om de economie weer te laten herleven.
Om aan de gevolgen van de pandemie zoveel mogelijk te ontsnappen worden gelukkig nu al nieuwe wegen ingeslagen en worden belangrijke elementen zichtbaar in nieuwe verdienmodellen. Daarbij is het overtuigende belang van de klant al langer zichtbaar en vormt zich een groter maatschappelijk bewustzijn waarbij men gelukkig voorkeur voor een open, transparantere bedrijfscultuur krijgt. Ze onderstrepen de broodnodige en vernieuwende opbouw van samenwerking en het vertrouwen in een eerlijke samenleving. Vertrouwen in elkaar heeft onze economie hard nodig om zich duurzaam en constructief te ontwikkelen waarbij het geld weer alle kans krijgt te gaan rollen en de economische groei wordt bevorderd.